Rustig tempo, schaduwrijke en vochtrijke breaks

20 juli 2016 - Xanten, Duitsland

Zo, de laatste lange fietstocht zit er op. Eerst terug op de huurfiets vanaf Schloss Gnadental bij Rindern via een mooie alternatieve route en windje in de rug ca. 12 km terug naar Millingen, waar ik eerst een wijntje bij AH kocht om mijn Duitse redder te bedanken - immers, ik kwam er nu nog een keertje langs. De fiets was weer als nieuw en ik zag de laatste 45 km met vertrouwen tegemoet, ondanks weer de wind tegen maar dat was met de snel oplopende hitte juist wel prettig. Tussentijds een aantal keren even rust genomen in de schaduw onder het genot van een drankje of ijsje, te weten in Kleve en in Kalmar.
Na een klein bezoek aan de voormalige bedevaartsoord Marienbaum arriveerde ik om 14:00 bij pension Spickerman in Vynen, enkele kilometers vóór Xanten. ff heerlijk opgefrist en toen met de gratis bus eerst te zwemmen in het ongelooflijk drukke zwem- en watersportcentrum aan de Rijn, maar ja, dat heb je bij meer dan 30 graden....
Toen verder met de bus naar Xanten om daar eerst een bezoek te brengen aan het Stiftmuseum, onderdeel van de prachtige Stiftkirche in hartje centrum. Alletwee de gebouwen waren heerlijk koel dus goed geschoten. Daarna gedineerd in 2-en: pannenkoekenrestaurant en een ijssalon. Na een kort ( niet afkoelend ) onweer met de bus weer terug naar Vynen.